Usein kysytyt kysymykset

Voiko lemmikin ottaa mukaan matkalle, mitä se maksaa?

Lemmikkieläimiä voi kuljettaa Savonlinjan busseissa. Vaarattomia lemmikkejä kuljetetaan bussissa saattajan kanssa ja hänen vastuullaan, mikäli bussissa on tilaa. Lemmikkieläimet sijoitetaan bussiin siten, että niistä mahdollisesti aiheutuva haitta minimoituu. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan.

Bussissa jo olevalla allergisella matkustajalla on ensisijaisesti oikeus valita paikka ja tarvittaessa jopa pyytää kuljettajaa estämään lemmikkiä nousemasta bussiin. Kanssamatkustajat eivät kuitenkaan voi estää opas- tai avustajakoiraa nousemasta autoon.

Savonlinja perii lemmikeistä 3 €:n maksun. Sylissä matkaavat lemmikit matkustavat maksutta. Paikkavarausta ei voi tehdä lemmikin kanssa matkustettaessa. Opas- tai avustajakoirasta ei peritä erillistä maksua.

 

Voinko ottaa polkupyörän mukaan matkalle?

Polkupyörä otetaan kuljetettavaksi, mikäli tilaa on. Asiakas voi varmistaa asian ottamalla hyvissä ajoin yhteyttä aikatauluneuvontaamme puh. 020 141 5500 arkisin klo 8:00-16:00. Maksu polkupyörästä matkalipun yhteydessä on 5 €.

 

Voiko matkalipun perua tai vaihtaa toiselle vuorolle?

Emme palauta rahoja takaisin jo ostetuista matkalipuista. Tarvittaessa voimme tehdä lippuun muutoksia esimerkiksi matkustuspäivän tai kellonajan osalta. Lippuun tehtävistä muutoksista veloitamme 7,50 € palvelumaksun, eikä mahdollista lippujen välistä erotusta palauteta. Palvelumaksu suoritetaan kuljettajalle kyytiin noustessa. Asiakas esittää kuljettajalle kyytiin noustessaan nimensä sekä alkuperäisen lippunsa. Lippumuutoksista on oltava hyvissä ajoin ennen matkan alkua yhteydessä asiakaspalveluun info@savonlinja.fi.

 

Minkä ikäisen lapsen voi laittaa yksin matkustamaan linja-autolla?

Emme ole asettaneet tiettyä ikärajaa yksin matkustaville lapsille, vaan luotamme vanhempien harkintakykyyn asian suhteen. Kuljettaja ei pysty huolehtimaan yksin matkustavista lapsista matkan aikana ja lisäksi hän saattaa poistua autosta matkan aikana esimerkiksi rahdin tekoa varten. Lapselle voi halutessaan tehdä paikkavarauksen linja-autoon Savonlinjan verkkokaupan tai Linjalla-mobiilisovelluksen kautta. Paras istumapaikka lapselle on välittömästi kuljettajan takana olevilla penkkiriveillä.

Toivomme, että aikuinen toimii lapsen saattajana linja-autoon ja määränpäässä aikuinen noutaa lapsen pois linja-autosta. Verkkosivujemme kautta voit ladata lapselle lapsipassin mukaan matkalle.

 

Kulkeeko vuoro pysäkin  X tai paikkakunnan X kautta?

Vuorojemme aikataulut, reitit ja pysäkit näette verkkokauppamme kauppa.savonlinja.fi kautta tai Matkahuollon aikatauluhausta.

Aikatauluhakuun tulee kirjoittaa vain lähtöpaikka, määränpää sekä haluttu matkustuspäivä. Vuoroja voi tarkastella aikatauluhausta ilman lipun ostoa.

 

Myönnättekö alennuksia opiskelijoille tai eläkeläisille?

Myönnämme alennukset eri ikäryhmille verkkokaupasta tai suoraan kuljettajalta lippua ostettaessa. Huomioithan, että asiakkaan on esitettävä kuljettajalle kyytiin noustessa alennukseen oikeuttava kortti. Lisätietoja alennuksiin liittyen löytyy Suomireitit/alennukset kohdasta.

 

Täytyykö matkalippu ostaa etukäteen?

Ei tarvitse. Lipun voi ostaa myös suoraan kuljettajalta kyytiin noustessa. Toivomme, että asiakkaat varaavat aina tasarahan maksua varten. Vältä 50 euron ja sitä suurempia seteleitä, sillä kuljettajan vaihtokassa on rajallinen.

Huomioithan, että liput verkkokaupastamme kauppa.savonlinja.fi ovat aina kaikista edullisimmat. Etukäteen verkosta ostettu lippu oikeuttaa istumapaikkaan autossa, joten istumapaikan varmistamiseksi suosittelemme nettilipun ostoa mikäli mahdollista.