Palvelut
Haluamme taata kaikille matkustajillemme mahdollisimman mukavan matkan. Alla löydät tietoa palveluistamme.
Laukut, pyörät, sukset, lastenvaunut – Savonlinjalla matkustat kätevästi ja edullisesti matkatavaroiden kanssa!
Voit tarkistaa lisäpalveluista perittävät hinnat alta.
Matkalaukut
Matkalipun hinta sisältää käsimatkatavaran sekä yhden ison matkalaukuksi määritellyn matkatavaran. Matkatavaran suurimmaksi kooksi on määritelty tavanomainen iso matkalaukku, mitat n. 60x90x40, paino n. 20 kg. Suuremmat matkatavarat otetaan kuljetettavaksi, mikäli tilaa on. Tilaa vievien matkatavaroiden hinnoittelu noudattaa Matkahuollon rahtihinnastoa. Mikäli haluat lähettää pelkästään matkatavaroita etkä matkusta itse mukana, noudatetaan Matkahuollon rahtiohjeita ja hinnastoa.
Tavanomaiset käsimatkatavarat kuljetetaan bussissa matkustajan jalkatilassa tai hyllyillä. Muut matkatavarat kuljetetaan bussin tavaratiloissa. Merkitse matkatavarat nimilapulla ja varmista, että autolta poistuessasi sait varmasti oman laukkusi. Huomioithan, että matkalaukun tulisi kestää normaalia käsittelyä matkan aikana. Käsimatkatavaroiden matkan aikana tapahtuvista katoamisista vastaa matkustaja itse. Käsimatkatavaroiden kuljettaminen matkustamossa ei saa viedä tilaa kanssamatkustajilta. Suosittelemme matkatavaravakuutusta kuljetettaessa arvokkaita matkatavaroita.
Matkatavaroiden katoamis- ja vahingoittumistapauksissa vastuumme on rajoitettu siten, että korvaamme enintään 20 euroa/kg (Tiekuljetussopimuslaki 23.3.1979/345 32§).
Matkatavaroista perittävät lisämaksut
Lisämatkatavara 5 €
Matkatavaramaksu ylimääräisistä matkatavaroista on 5 euroa/tavara. Tilaa vievien matkatavaroiden hinnoittelu noudattaa Matkahuollon rahtihinnastoa. Mikäli haluaa lähettää pelkästään matkatavaroita, eikä matkusta itse mukana, noudatetaan Matkahuollon rahtiohjeita ja hinnastoa.
Lastenvaunut 5 €
Kokoontaitettavat lastenvaunut tai rattaat kuljetamme maksutta. Paikallisliikenteessä kaupunkikohtaisia eroja.
Sukset ja lumilaudat 5 €
Lasten sukset maksutta.
Polkupyörä 10 €
Voit valita lisäpalveluna myös polkupyörän. Pyörä kuljetetaan auton tavaratilassa. Polkupyörien enimmäismäärä on 1 pyörä/henkilö. Vuorolle mahtuu aina enintään 2 pyörää.
Huomioithan, että lastenvaunut, sukset ja lumilaudat sekä polkupyörän lisäpalvelut on ostettava viimeistään 24h ennen vuoron lähtöä.
Suojaathan matkatavarat asianmukaisesti kuljetuksen ajaksi.
Lapsipassin avulla aikuinen voi lähettää lapsen turvallisesti yksin matkaan. Passeja saa linja-autoasemilta tai passin voi täyttää ja tulostaa kolmena kappaleena suoraan tästä.
Lapsipassissa on oma kappaleensa saattajalle, lapselle ja autonkuljettajalle. Passiin laitetaan lapsen nimi ja osoite, lähtöpaikka ja -aika, saattajan nimi ja puhelinnumero, saapumispaikka ja -aika, vastaanottajan nimi sekä puhelinnumero ja bussin puhelinnumero, mikäli se on mahdollista.
Perillä kuljettaja pitää huolta, että lapsi luovutetaan asianmukaisesti lapsipassissa mainitulle henkilölle.
Henkilökuntamme auttaa aina liikuntarajoitteisten matkustajien autoon nousua ja siitä poistumista. Kaukoliikenteessä kuljettajamme huolehtivat matkustajien matkatavarat bussin tavaratilaan ja auttavat matkalla henkilökohtaista apua tarvitsevia matkustajia.
Pyörätuolissa matkustavia asiakkaita emme voi valitettavasti ottaa pyörätuolissa kyytiin kaukoliikenteen linja-autoihimme, koska näissä ei ole pyörätuolinostimia. Yhtiöllämme on muutamia pyörätuolinostimella varustettuja linja-autoja, jotka voidaan ennakkotilauksesta varaustilanteen mukaan asettaa sovittavalle linja-autovuorolle tai tilausajoon.
Apuvälineillä varustettuja pikkubusseja on käytössämme palveluliikenteessä. Matalalattialinja-autoja, joihin pääsee kyytiin myös pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssa, käytämme pääsääntöisesti kaupunkiliikenteessä.
Avustamme liikuntarajoitteisia ja vammaisia henkilöitä EU-asetuksen N:o 181/2011 mukaisesti. Asetuksesta poiketen avustusta annetaan linja-automatkan pituudesta riippumatta. Tutustu tarkemmin Matkahuollon artikkeliin.
Kun avustajan tarve matkalla on ilmeinen, saa avustaja matkustaa lipun ostaneen avustettavan mukana maksutta vuoroillamme matkan pituudesta riippumatta. Kun avustaja matkustaa maksutta, erillistä paikkavarausta ei voida tehdä.
Lemmikkieläimiä voi kuljettaa Savonlinjan busseissa. Tavanomaisia ja vaarattomia lemmikkejä kuljetetaan bussissa saattajan kanssa ja hänen vastuullaan, mikäli bussissa on tilaa. Lemmikkieläimen kanssa sijoitutaan bussissa aina auton takaosaan, jotta niistä mahdollisesti aiheutuva haitta minimoituu. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan.
Bussissa jo olevalla allergisella matkustajalla on ensisijaisesti oikeus valita paikka. Kanssamatkustajat eivät kuitenkaan voi estää opas- tai avustajakoiraa nousemasta autoon.
Savonlinja perii lemmikeistä 5 €:n maksun niiden koosta riippumatta. Lemmikille voit ostaa kuljettajalta kyytiin noustessa. Paikkavarausta ei voi tehdä lemmikin kanssa matkustettaessa. Opas- tai avustajakoirasta ei peritä erillistä maksua.
Löytötavaroita voit tiedustella puhelimitse kyseisen vuoron päätepisteen toimipaikalta tai Mikkelin keskustoimipaikalta.
Puhelin: 015 7600 700
ma–pe klo 8.00–16.00
Mikkelin keskustoimipaikka
Tavoitteemme on, että asiakkaidemme jatkoyhteydet onnistuvat. Vaihtoyhteydet tulee varmistaa ennen matkan varaamista tai ennen matkan aloittamista. Kuljettajalta saa lisätietoa vaihtoyhteyksistä. Savonlinja vastaa jatkoyhteyksistä, jotka löytyvät yhtiön aikatauluista tai ovat Matkahuollon aikataulujärjestelmään ilmoitettu vaihtoyhteyksinä. Näissä vaihtoyhteyksissä yhtiön tulee olla vähintään toisen yhteysvälin suorittaja. Olemme tarvittaessa yhteydessä jatkoyhteyttä liikennöivään yhtiöön, jotta nämä odottaisivat mahdollisesti myöhässä olevaa vuoroamme. Asiakkaan on hyvä huomioida, että muiden joukkoliikennemuotojen jatkoyhteydet eivät aina jää odottamaan mahdollisesti myöhässä olevia linja-autovuoroja.
Mikäli asiakas on itse tehnyt matkaketjun eri vuoroja yhdistelemällä, ei Savonlinja vastaa katkenneista jatkoyhteyksistä, eikä niistä aiheutuneista lisäkuluista. Asiakkaan tulee ennen matkaa (tai ennen matkan varaamista) varmistaa vaihtoyhteyden toimivuus tällaisissa tapauksissa. Vaihtoyhteydestä on aina ilmoitettava kuljettajalle ennen matkan alkua. Mahdollisissa ongelmatilanteissa yhtiö antaa jatko-ohjeet ja mahdollisen luvan korvaavien kuljetusten käyttämiselle.
Matkustajan on omalta osaltaan pyrittävä rajoittamaan vahingon määrää parhaansa mukaan ja ongelmatilanteissa otettava heti yhteyttä linja-autoyhtiöön. Asiakkaan omatoimisesti tilaamat palvelut ongelmatilanteissa ovat asiakkaan vastuulla ja asiakas vastaa itse tilaamiensa jatkoyhteyksien kustannuksista. Toivomme, että asiakkaamme ottavat tämän huomioon suunnitellessaan matkaa, johon sisältyy jatkoyhteys.
Ulkomaan matkustamiseen liittyvissä asioissa asiakkaan tulee tarkistaa vaadittavat matkustusasiakirjat hyvissä ajoin ennen matkaa. Paikkavaraus on pakollinen. Asiakkaan puutteellisista matkustusasiakirjoista aiheutuvista kustannuksista vastaa asiakas itse ja yritykselle aiheutuvista mahdollisista rangaistusmaksuista voidaan periä asiakkaalta korvauksia jälkikäteen.
Kaikki palautteet käsitellään 1-5 arkipäivän kuluessa ja asiakkaalle vastataan, mikäli asiakas on jättänyt palautteeseen vastauspyynnön. Korvaamme asiakkaalle virheellisestä tai puutteellisesta toiminnastamme aiheutuvan välittömän kulun. Maksun palautuksista ja vahingonkorvauksista neuvotellaan aina tapauskohtaisesti. Matkustajan ja kuluttajan oikeuksiin noudatetaan voimassa olevaa Suomen lainsäädäntöä.
Merkitse matkatavarat nimilapulla. Matkatavaroiden katoamis- ja vahingoittumistapauksissa vastuumme on rajoitettu siten, että korvaamme enintään 20 euroa/kg (Tiekuljetussopimuslaki 23.3.1979/345 32§).
Varaamme oikeuden Force Majeure -syistä (ylivoimaisista esteistä) johtuviin myöhästymisiin ja peruuntumisiin. Emme ole liikenteessä yksin, emmekä voi yksin vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen. Liikennetilanteet voivat aiheuttaa mahdollisen viivästymisen.
Tavoitteemme on, että asiakkaidemme jatkoyhteydet onnistuvat. Vaihtoyhteydet tulee varmistaa ennen matkan varaamista tai ennen matkan aloittamista. Kuljettajalta saa lisätietoa vaihtoyhteyksistä. Savonlinja vastaa jatkoyhteyksistä, jotka löytyvät yhtiön aikatauluista tai ovat matkahuollon aikataulujärjestelmään ilmoitettu vaihtoyhteyksinä. Näissä vaihtoyhteyksissä yhtiön tulee olla vähintään toisen yhteysvälin suorittaja. Olemme tarvittaessa yhteydessä jatkoyhteyttä liikennöivään yhtiöön, jotta nämä odottaisivat mahdollisesti myöhässä olevaa vuoroamme. Asiakkaan on hyvä huomioida, että muiden joukkoliikennemuotojen jatkoyhteydet eivät valitettavasti aina jää odottamaan mahdollisesti myöhässä olevia linja-autovuoroja.
Mikäli asiakas on itse tehnyt matkaketjun eri vuoroja yhdistelemällä, ei Savonlinja vastaa katkenneista jatkoyhteyksistä, eikä niistä aiheutuneista lisäkuluista. Asiakkaan tulee ennen matkaa (tai ennen matkan varaamista) varmistaa vaihtoyhteyden toimivuus tällaisissa tapauksissa. Vaihtoyhteydestä on aina ilmoitettava kuljettajalle ennen matkan alkua. Mahdollisissa ongelmatilanteissa yhtiö antaa jatko-ohjeet ja mahdollisen luvan korvaavien kuljetusten käyttämiselle.
Matkustajan on omalta osaltaan pyrittävä rajoittamaan vahingon määrää parhaansa mukaan ja ongelmatilanteissa otettava heti yhteyttä linja-autoyhtiöön. Asiakkaan omatoimisesti tilaamat palvelut ongelmatilanteissa ovat asiakkaan vastuulla ja asiakas vastaa itse tilaamiensa jatkoyhteyksien kustannuksista. Toivomme, että asiakkaamme ottavat tämän huomioon suunnitellessaan matkaa, johon sisältyy jatkoyhteys.
Ulkomaan matkustamiseen liittyvissä asioissa asiakkaan tulee tarkistaa vaadittavat matkustusasiakirjat hyvissä ajoin ennen matkaa. Paikkavaraus on pakollinen. Asiakkaan puutteellisista matkustusasiakirjoista aiheutuvista kustannuksista vastaa asiakas itse ja yritykselle aiheutuvista mahdollisista rangaistusmaksuista voidaan periä asiakkaalta korvauksia jälkikäteen.